Parodos
Meniu
Vaclovas Ratas-Rataiskis
Vaclovas Ratas-Rataiskis
1910 - 1973

Gimė 1910 m. Paliepyje, Lazdijų r., mirė 1973 m. Sidnėjuje. Grafikas.  1935 m. baigė Kauno meno mokyklą, buvo vienas iš „Formos" ir „Ars" grupių steigėjų. Už raižinius „Jūratė ir Kastytis" Paryžiaus pasaulinėje meno ir technikos parodoje laimėjo Prix d'Honneur. Vokietijoje, Augsburge įkūrė savo mokyklą - studiją, buvo vienas iš Lietuvių dailės instituto steigėjų. Išleido lietuvių grafikų leidinį „40 medžio raižinių" (40 Woodcuts", 1946), knygą „Vienuolika lietuvių menininkų Australijoje" (Eleven Lithuanian Artists in Australia, 1967). 1949 m. atvyko į Vakarų Australiją. Ten iš pradžių dirbo Petro metalo fabrike, bet jau 1950 m. surengė pirmąją parodą (drauge su George'u Vadouris'u). Kūrė vaizdus iš jį supančios aplinkos. Buvo išrinktas Australijos lietuvių krašto valdybos nariu kultūros reikalams. 1960 m. organizavo Australijos grafikos parodą, buvo vienas iš Sidnio grafikų draugijos steigėjų. Kūryboje transformavo tautinio meno tradicijas, vėliau, prisitaikęs prie egzotiško Australijos krašto, interpretavo aborigenų meno tradicijas, perėmė japonų grafikos dekoratyvumą. Kūryba: „Kaimas" (1939), „Atsiskyrėlis" (1947), „Eismo šviesos" (1965), „Abstraktas" (1963), ciklas „Paukščiai" (1970 - 1972), „Mėlynoji lagūna", „Linksma kelionė", „Vasara" (1970).

Kūrė medžio raižinio technikomis, vėliau Australijoje naudojo lino, gipso, metalo, metalo koliažo, monotipijos technikas.

„Spalva, kurią jis dar linoraižiniuose naudojo palyginti tirštai, dažniausiai ir gana niūriai, monotipijose tapo efemeriška, tarytum rūku pridengta, nepastebimai pereinanti iš tono į toną, kontrastuodama tik oranžiniais ar raudonais akcentais. Tai ženklu jo „Paukščių“ serijoje (1970–1972). (...) Gal svarbiausia, kad šalia aiškių saulės ar paukščio įvaizdžių lygias teises čia turi subtilus ir vos juntamai spalvas keičiantis fonas. Spalvų modeliavimas, švelnus tonų perėjimas į gretimą gradaciją teikia visam kūriniui harmoningo skambesio ir įtampos. Spalvotosios V. Rato monotipijos yra tiesiog virtuoziškos ir, kiek žinoma, jis yra dailininkas, pirmasis lietuvių grafikoje panaudojęs japonišką spalvų techniką.“

Parengta pagal: G. Kazokienė, „Australijos lietuvių dailininkai“, sud. I. Korsakaitė, L. Laučkaitė, Vilnius: Kultūros filosofijos ir meno institutas, 2003, p. 241–242.

Skaityti daugiau
Be pavadinimo

Be pavadinimo (1965)

Popierius, monotipija, 53.00 x 52.50 cm