Parodos
Meniu
Yehoshua Kovarsky
Yehoshua Kovarsky
1907 - 1967

Jehošua Kovarskis baigė jidiš gimnaziją Vilniuje. Septyniolikos išvyko į Palestiną, kur dirbo sunkius ūkio darbus kibuce, mokėsi Becalelio dailės mokykloje Jeruzalėje, buvo dekoratoriumi Tel Avivo hebrajų teatre ir net svajojo tapti aktoriumi. 1928 m. grįžo į Vilnių, tačiau po trejų metų jį suviliojo Paryžius. Dailininkas vis blaškėsi tarp Prancūzijos ir Palestinos – po kelerius metus gyvendavo tai vienoje, tai kitoje šalyje. Įkūrus Izraelio valstybę, jis apsistojo Safedo mieste, kuriame tuo metu būrėsi dailininkų kolonija. 1951 m. su šeima emigravo į JAV.

Idėjinei ir emocinei raiškai J. Kovarskis pasirinko figūrinį abstrakcionizmą, nors jo kūryboje taip pat ryški ekspresionizmo ir siurrealizmo įtaka, stiprūs romantikos ir misticizmo elementai. Dailininkas personalizavo kiekvieną vaizduojamą objektą. Peizaže, natiurmorte, portrete jis siekė kuo tiksliau perteikti vaizdus taip, kaip matė ir jautė, tad aiškiai apibrėždavo kiekvieno objekto kontūrą linija ir formą užpildydavo spalva – ypač mėgo sodrių spalvų, geltonos, mėlynos, žalios ir raudonos, derinius.

J. Kovarskiui kūrybos procesas buvo lyg ritualas, kurio metu iš chaoso gimsta tvarka. 1966 m. interviu jis sakė: „Vaizdas slepiasi kažkur mano viduje. Bandau vizualizuoti tą vidinį vaizdą ir kartais pasiseka prie jo priartėti, o kartais ne... Aš turiu daugiau, nei galiu išreikšti, todėl vis grįžtu į savo vidų... Tai tas pats, kaip siekti Dievo, – nesvarbu, kaip aukštai kyli, jis visada yra aukščiau tavęs“ (J. Kovarskis, 1976, Tsiyure Yehoshua Kovarski, 8).

J. Kovarskis teigė, kad „abstrakcionizmas privalo būti prasmingas“ (ten pat, 5), tad jo darbų siužetuose atgaivinami antikiniai mitai ir Senojo Testamento istorijos. Apie septynias pasaulio kūrimo dienas pasakoja septynios didelio formato drobės, Safedo peizažai primena romantizuotus Pažadėtosios žemės vaizdus, simboliniuose natiurmortuose dominuoja muzikos instrumentai ir rojaus vaisiai, siurrealistinėse kompozicijose tekant saulei galima išgirsti šunų kauksmą ar pasinerti į karališką vienatvę. J. Kovarskis sukūrė daugybę moterų – jaunų, senų, liūdnų, susimąsčiusių, koketuojančių – portretų. Dažnai dailininko modeliu tapdavo jo gražuolė žmona – šokėja ir dailininkė Korina (Corinne) Chochem-Kovarska.

J. Kovarskio tapyba saugoma JAV, Vakarų Europos, Izraelio ir Rusijos muziejuose, jo darbų turi pasaulio privačios galerijos ir kolekcininkai.

 

Parengta pagal:

Litvakų dailė privačiose Lietuvos kolekcijose. Sud. Gradinskaitė, V. (2015). Vilnius: Lewben Art Foundation

Skaityti daugiau
Dama su juoda skrybėlaite

Dama su juoda skrybėlaite

Drobė, aliejus, 48.50 x 36.00 cm